Wednesday, January 12, 2011

Ophthalmology


Hari ini belajar tentang mata dlm subjek Pharmaceutics 4 yang mengambil msa selama 3 jam...selama 3 jam tu la duduk & dengar lec tell us about "What is Ophthalmology" ..? topik ni mmg la sangat banyak kn...sampai boleh terleka sekejap..mula2 semangat nk belajar..last2 dah mengantuk sgt sampai terpejam lak mata nih..hehe...tp kne sedar cepat2 lpas tu....nanti xpaham lak pe lec ajar...


Ophthalmology dlm bahasa melayu nye Oftalmologi.Topik ni membincangkan & menceritakn tentang anatomi,fisiologi & penyakit2 berkaiatan dengan mata...Ianya adalah salah 1 perubatan untuk merawat mata yang bermasalah.mata sangat penting untuk kehidupan seharian kita...Kalau kita tak nampak macam mana nak berjalan,makan,minum dan sebagainya....Tanpa mata kita tidak boleh melakukan semua perkara tu.Mata adalah pancaraindera yang sangat tidak ternilai..Jadi kita harus meghargainya.


Bahagian mata:
*kornea
*pupil
*iris
*retina
*Makular
*Kanta
*Sklera
*kanta mata
*Titik buta


Mata kita sangat sensitif dimana mata sangat sensitif terhadap habuk.Lagi2 klau pakai kanta lengkap @ selalu org melayu paggil contact lens(errr...org melayu ckp omputih..hehe..) perlu hati2 n kena jga cara pemakaiannya.Silap langkah mata boleh rosak.Jadi mata kita harusla dijaga dengan baik.Cuci tangan bersih2 sebelum nk pkai kanta lengkap tuu...Contact lenses ni ade 3 jenis:soft,hard n RGP....


Anyway,macam2 cara mata kita boleh rosak.Salah 1 sebab mungkin dari penyakit akan dihadapi seperti diabetis.Bila ianya terjadi mata pada mulanya akan menjadi kabur2 dan kemudian terus menjadi buta jika tidak dirawat.

Takot x???!!!!!!!

Jenis2 penyakit yg berkaiatan dengan mata ialah:
1) Katarak-kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun kemudiannya kanta akan menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya.Jika keadaan menjadi teruk dan tidak dirawat,seseorang itu akan menjadi buta.
2)Conjunctivitis-adalah sejenis penyakit jangkit-berjangkit..Mata menjadi kemarah-merahan.
3)Glaucoma-merupakan sejenis kerosakan mata yg disebabkan oleh tekanan cecair yg terlalu tinggi di dlm bebola mata kerana saluran cecair tersekat akibat saraf rosak. Tekanan yg tinggi ini akan merosakkan sel retina dan serabut saraf sehingga ruang penglihatan sekitar seseorang itu m'jadi semakin sempit dan akhirnya akan terus m'jadi buta.


Mata ni boleh dirawat sekiranya cepat bertindak.Pada zaman yg serba moden ni cm2 cara & teknik yg boleh dilakukan utk m'ubati penyakit mata.Dalam ubat2an mata ni cm2 jenis ade...seperti liqiud,semisolid &solid..
tgk tuu....cm2 ade kn...skrg da moden,smua jnis & cara nk rawat skt mata ade...Klau da truk sangat kene la buat surgery..Act,cerita pasal ubat2 ni bekas atau packaging bg ubat mata ni bkn la seperti yg biasa2 je.Packagingnya mestilah Sterile dr segi pe2 pon...bersih sebersih yg mungkin..bkn la ubat mata je,smua jenis ubt kna cmtu.
tp bg ubt mata,kne la sterile,klau tak nnt mata dijangkiti kuman.
Eyemo yg slalu org pkai tuu tempoh bg ubat tuu ade sebulan je.Sebab nye tempoh bg ubt mata tak boleh lame2 kerana bila buka ubat tuu sgala kuman & habuk akan masuk.


Haaa...so,jgn nak simpan smpai berbulan2 lak ea..hehe
Jagalah mata dengan sebaik mungkin~

No comments:

Post a Comment